søndag 13. februar 2011

Erik har fått testamentet til Holger Baron Adeler, noe som resulterer i mye moro.

Her er det mange PS, så jeg tar bare med et lite utdrag.

http://johncons-mirror.blogspot.com/2011/02/na-var-postmann-her-med-testamentet-til.html

Her kan man se det, at min grandonkel, Louis, i Danmark, jobbet som stiftamtmann. 

Som er omtrent det samme som Fylkesmann, virket det som for meg, etter et raskt søk på nettet. 

Kanskje det er derfor at Fylkesmenna i Norge, tuller med meg, tenker jeg nå. 

For han så kanskje litt misbilligende på meg, den eneste gangen jeg kan huske å ha møtt han, nemlig på hotell Wasiloff, i Stavern, i juni 1987, da min mormor, Ingeborg Ribsskog, hadde 70-års selskap der. 

Ingeborg hadde nemlig fri bar der, og en dame som serverte drinker, i et hjørne av selskapslokalet. 

(Hvor det ble servert middag osv. 

Jeg hadde på meg en tweed-dress, som jeg vel hadde fått av Ruth Furuheim, på Bergeråsen, (en bekjent av min far), av en eller annen grunn. 

Men men. 

Men Christell ville ikke være med dit, (enda det var snakk om det vel), og gikk utafor bilen, mens vi kjørte fra utafor ved 'Haldis-huset'. 

Det var jeg, Pia og Haldis og faren min. 

Vi kjørte innom mora mi vel, på et hjem, ved Hof/Sem/Horten kanskje. 

For nervelidende/sinnsyke kanskje. 

Hvis ikke det var en annen gang. 

Så det var et par rare episoder. 

For jeg måtte hilse på alle raringene på det hjemmet mora mi var på da. 

(Etter at hu hadde bodd hos noen i Svelvik, av en eller annen grunn, i et halvt år, eller noe. 

Enda hu egentlig bodde lenger sør i Vestfold). 

Så jeg var ikke helt avslappet, og ble kanskje litt lokket til å drikke. 

Bestemor Ingeborg satt på med faren min, etter festen, mener jeg. 

Og faren min spurte om Johannes, (morfaren min), var kommunist. 

(Til min mormor, i bilen). 

Og det var han visst, husker jeg at bestemor Ingeborg svarte. 

Men da var jeg drita full, husker jeg. 

Så da lo jeg kanskje litt, eller herma litt da, og sa kanskje noe sånt som at, 'var bestemor Johannes kommunist'. 

Noe sånt. 

Og på Wasilof, så var jeg kanskje mer opptatt av gratis vodka i baren. 

For jeg var 16-17 år da. 

Og jeg og søstera mi Pia, gikk også ned på diskoteket i kjelleren, på Wasilof litt. 

Hvor det var en god del Stavern-ungdom. 

Og vi slapp å betale, siden vi var selskaps-gjester der da. 

(Eller om vi sneik oss inn). 

Hvem vet. 

Vi var på diskoteket i 10-15 minutter kanskje. 

Mest for å se men. 

Men så har kanskje han Louis Heegaard da. 

Prata dritt om meg, til alle de andre fylkesmenna i Norden osv. 

Er det derfor jeg ikke får Fri Rettshjelp og rettigheter, osv., fra Fylkesmenna i Norge, nå, på 2010-tallet, mer enn 20 år seinere. 

Hvem vet. 

Men jeg hadde altså aldri sett han Louis før. 

Og kjente bare bestemor Ingeborg der. 

Som rundt på denne tiden, fikk meg til å skrive en bok, som bestefar Johannes, hadde skrevet, 'Mannen i skogen', inn på skrivemaskin. 

For at bestemor kunne sende den boken til forlagene osv. 

Og for at vi i slekta skulle ha kopier. 

Men min kopi ble vel borte, da faren min tømte leiligheten sin, (som jeg disponerte, siden han bodde hos Haldis), i mai 1989, midt i russetida, (og vel også eksamensstria), mi. 

Så han kasta kanskje det. 

For jeg møtte han og Erik Thorhallsson, (som jobba for faren min), på vei fra besøk hos min farmor Ågot. 

Og da stoppa jeg dem, (som holdt på å flytte), og faren min sa jeg måtte bo hos Ågot vel. 

Og da virka dem fulle, husker jeg. 

Så dem var nok ikke noe nøye på, hva dem kasta, osv. 

Og faren min pleide også å drikke øl mens han kjørte osv., husker jeg. 

Men men. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar